Titre : | أثر النظرية التواصلية في تعليميّة اللغة العربية -المرحلة الابتدائية أنموذجا |
Auteurs : | عبد اللاوي نجاة, Auteur ; دين العربي, Directeur de thèse |
Type de document : | texte imprimé |
Editeur : | جامعة سعيدة الدكتور مولاي الطاهر كلية الآداب واللغات والفنون, 2020-2021 |
Format : | 256ص / 27سم |
Accompagnement : | CD |
Langues: | Arabe |
Catégories : |
LLA-D / أطروحة دكتوراه الطور الثالث كلية الآداب واللغات والفنون |
Résumé : |
1. ملخص البحث بال لغة العربية:
يعالج هذا البحث الموسوم ب"أثر ال نظرية ال تواصلية في تعليمية اللُّغة العربية- المرحلة الابتدائية أنموذج ا -"، نظ ا ر لكون - المرحلة الابتدائية-قد شهدت إصلاحات بيداغوجية حديثة عرفت بمناهج الجيل الثاني)المقاربة بالكفاءة ال ش املة(؛ حيث أحدثت تط و ا ر ن وع ي ا في مناهجها التَّعليمية عبر ك ل الأطوار ال ث لاثة)ال ط ور الأ ول، ال ط ور ال ثَّاني، وال ط ور الثالث(، ور كزنا على مناهج ال لغة العربية؛ لأنَّ المتع ل م يكتسب من خلالها مها ا رت لغ وية أربع متمثلة في فهم المنطوق)الاستماع(، والتَّعبير ال ش فهي)التَّحدث(، وفهم المكتوب)الق ا رءة( اولإنتاج الكتابي)التَّعبير الكتابي(، وكذلك تقديم بعض ال نصوص في تعليمية ال لغة العربية متع د دة ال سياقات، يح قق المتع ل م من خلال تطبيقها كفاءة تواصلية تم كنه من توظيف إست ا رتيجية، ووضعية تع لمية حديثة تدعى بالمقاربة التَّواصلية، والتي هدفت إلى جعل التَّ واصل بؤرة العملية التَّعليمية، وربطت هذه الأخيرة بالحياة الاجتماعية للمتع ل م، وذلك باستعمال أساليب تعليمية فاعلية وقائمة على التَّ واصل، والتَّفاعل بين أط ا رف العملية التَّعليمية-ال تَّع لمية المك ونة من المع ل م، والمتع ل م، والمادة التَّعليمية. وعلى هذا الأساس؛ فإنَّ علاقة التَّعليمية بالت واصل هي علاقة وطيدة كعلاقة المقاربة بالكفاءة الشاملة بالمقاربة التَّواصلية؛ حيث تسعى هذه العلاقات إلى جعل المتع ل م قلب العملية التَّعليمية، وذلك بإث ا رء رصيده ال لغوي، وتقويم لسانه، وحث ه على ال نطق السَّليم، وبهذا تتط ور كفاءته التَّواصلية وفق نشاطاته، واستعمالاته اليومية للغة التي من أسسها الحوار، اول تَّفاعل حسب سياقات كل خطاب. ونستخلص في الأخير أنَّ استثمار تعليمية ال لغة العربية في المرحلة الابتدائية كان قائما على المقاربة التَّواصلية التي تهدف إلى تطوير القدرة التَّواصلية للمتع ل م، اولذي يع د مركز اهتمامها، كما تهت م بطلاقته ال لغوية، وتدمجه في المها ا رت ال لغوية، وال نصوص التَّعليمية في نشاط تواصلي تعليمي، وبهذا تم كنه من توظيف لغته توظيفا سليما ، وفي مواقف تواصلية ذات أبعاد وسياقات اجتماعية، تكون قريبة من لغة المدرسة. الكلمات المفتاحية: ال لغة، التَّواصل، التَّعليمية، ال لغة العربية، المدرسة الابتدائية، المع ل م، المتع ل م، المادة التَّعليمية، التَّواصل التَّربوي، المها ا رت ال لغوية، المقاربة بالكفاءة الشاملة، الجيل ال ثَّاني، المقاربة ال تَّواصلية. ملخصات البحث 392 Abstract : This research entitled "The Effect of Communication Theory on Arabic Language Teaching - the Primary Cycle as a Model" deals with the fact that - the primary cycle - has witnessed modern pedagogical reforms known as second generation programs (the comprehensive competence approach); As it has produced a qualitative development in its curricula through the three phases (the first phase, the second phase and the third phase), we focused on Arabic language programs. Because the learner acquires four language skills represented in the understanding of the spoken language (listening), verbal expression (speaking), understanding of written production (reading) and written production (writing), as well as the presentation of certain texts in multi-contextual Arabic language teaching, the learner achieves through its application a communicative competence that allows him/her to employ a modern learning strategy and situation called the communicative approach, which aimed at placing communication at the center of the educational process, and linking it to the social life of the learner, using effective pedagogical methods based on communication, and interaction between the parties in the educational-learning process constituted by the teacher and the learner, and the pedagogical material. On this basis, the educational relationship with communication is a close one, such as the relationship of the approach to the global competence of the communicative approach, because these relationships seek to make the learner the heart of the educational process, enriching his linguistic balance, straightening his language, and pushing him to speak correctly, and thus develop his communicative competence according to his activities, and his daily uses of the language on which dialogue and interaction are based according to the contexts of each discourse. Finally, we conclude that the pedagogical investment of the Arabic language in primary school was based on the communicative approach which aims at developing the communicative capacity of the learner, who is the center of his attention, as well as interested in his linguistic mastery, and integrating him with linguistic skills and pedagogical texts in an educational communicative activity, thus enabling him to use his language correctly, and in communicative situations with social dimensions and contexts, close to the language of the school |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
BUC-D 000333 | BUC-D 000333 | Livre | Bibliothèque PMB Services | Albums | Libre accès Disponible |
Documents numériques (1)
![]() BUC-D 000333 Adobe Acrobat PDF |