Titre : | الأفعال الكلامية في إلياذة الجزائر - دراسة تداولية- |
Auteurs : | شيباني عبد الرحمن, Auteur ; حميدات مسكجوب, Directeur de thèse |
Type de document : | texte imprimé |
Editeur : | جامعة سعيدة الدكتور مولاي الطاهر كلية الآداب واللغات والفنون, 2022-2023 |
Format : | 360ص / 27سم |
Accompagnement : | CD |
Langues: | Arabe |
Catégories : |
LLA-D / أطروحة دكتوراه الطور الثالث كلية الآداب واللغات والفنون |
Résumé : |
ملخص باللغة العربية:
دراسة "الأفعال الكلامية في إلياذة الجزائر" لمفدي زكريا لا تعتبر دراسة مقتصرة على هذه الأفعال ومقاصدها، بل تتعداها إلى الاستراتيجيات التي تبناها الشاعر لإقناع المتلقين وإفهامهم مقاصد الإلياذة، مع تلاؤم مشاعرهم بغية الالتفاف حول قضايا الوطن التي اشتملت عليها الإلياذة. وللوصول إلى مشاعر المتلقين اعتمد الشاعر على قرائن لغوية وبلاغية متضمنة لأغراض متعددة، بغية تحقيق التواصل بينه ومخاطبيه سواء كانوا من أولي الأمر أو من أهل الإصلاح، لأن هذه الإلياذة جسدت اللغة الواقعية التي حرصت على دراستها التداولية. لقد تعرض المدخل والفصول الثلاثة بالدراسة بالشكل الموجز: ففي المدخل تطرقت الدراسة إلى ماهية التداولية واهتماماتها، أما الفصل الأول فضم الحديث عن تطورها وعلاقتها بالعلوم الأخرى، والفصل الثاني تطرق لدراسة الأفعال الكلامية في تراثنا العربي وعند فلاسفة الغرب، أما الفصل الثالث فخص لتطبيق الأفعال الكلامية في الإلياذة تطبيقا محضا. وفي كل هذا اهتم هذا البحث بدراسة المعنى وربطه بالسياق للعناية بالعملية التواصلية مع مراعاة طرفي العملية الإبلاغية (الشاعر-المخاطبين) والظروف المحيطة بالعملية التواصلية في ظروف نفسية واجتماعية وثقافية وتاريخية للتأثير في المتلقين. الكلمات المفتاحية: التداولية، الأفعال الكلامية، الأفعال الإنجازية المباشرة وغير المباشرة، المعينات، السياق، القوة الإنجازية، القصد. ملخص باللغة الإنجلزية: Summary: The study of "verbal deeds in the Algerian Iliad" by Moufdi Zakaria is not considered a study confined to these verbs and their purposes, but rather extends to the strategies adopted by the poet to persuade, the recipients and their understanding of the purposes of the Iliad, with their feelings in order to circumvent the issues of the country that included the Iliad. To reach the feelings of the recipients, the poet relied on linguistic and rhetorical readers included for multiple purposes, in order to achieve communication between him and his addressers, whether they were the first or from the people of the Reformation, because this Iliad embodied the realistic language that was keen on its deliberative study. The entrance and the three chapters have been studied in the summary form: In the entrance, the study touched on the nature of deliberative and its concerns, while the first chapter included talk about its development and its relationship to other sciences, and the second chapter touched on the study of verbal actions in our Arab heritage and with Western philosophers, while the third chapter is devoted to the application of verbal verbs in Iliad is a pure application. In all of this,is concerned with studying the meaning and linking it to the context to take care of the communicative process, taking into account both sides of the reporting process (the poet-eddressees) and the circumstances surrounding the communicative process in psychological, social, cultural and historical circumstances to influence recipients. Key words: Deliberative, verbal verbs, direct and indirect achievement verbs, meanings, context, achievement power, intent |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
BUC-D 000332 | BUC-D 000332 | Livre | Bibliothèque PMB Services | Albums | Libre accès Disponible |
Documents numériques (1)
![]() BUC-D 000332 Adobe Acrobat PDF |